browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Semester efter semestern?

Konstigt nog så har många av oss ett behov av att resa och komma bort, precis efter semestern. Egentligen handlar det såklart inte om att vi behöver en paus, vila eller byta miljö, eftersom det antagligen är precis det vi har gjort under semestern. Däremot är det vanligt att man reagerar ganska starkt när man kommer tillbaka till arbetet igen efter en skön ledighet. Helt plötsligt var semestern slut och det känns knappt som att man varit ledig eller gjort något av vikt.

Man sitter där på jobbet igen och lyssnar på allas semesterminnen och upplevelser och det enda man kan tänka på är hur skönt det skulle vara att resa bort en sväng. Det kan faktiskt vara nyttigt att ta en långhelg någonstans, ganska direkt när man har kommit tillbaka till arbetet.  Tillåta sig själv att få en mjukstart på hösten helt enkelt. Självklart behöver det inte vara någon långresa utan någon kort liten trip mest för att få miljöombyte och en känsla av att livet fortsätter trots att sommaren och semestern är slut.

Idag kan man boka flygresor till Malmö, Paris, London och så vidare för en relativt liten slant. Just weekendresor är inte längre något som är varken dyrt eller krångligt att boka. Tanken är ju att man ska kunna åka iväg en helg utan att spendera särskilt mycket mer pengar än man hade gjort hemma i sin egen stad under en nöjesfylld helg. Unna dig en långhelg i någon mysig, kanske Svensk, stad ganska direkt efter att arbetet dragit igång igen.

”Helsingborg är bäst i landet på turism, visar en ny granskning där kontrollanter utgav sig för att vara utländska besökare. Även Lund får toppbetyg. […]I den färska undersökningen får Helsingborgs turistbyrå 18 av 20 poäng, vilket är en toppnotering sedan detta betygssystem infördes. Förmågan att se vad kunden vill ha är en av styrkorna med Helsingborgs turistbyrå, enligt platschefen Anette Lindstrup. – Det gäller att kunna läsa av kunden och se hennes behov. Det personliga mötet måste ge mervärde, säger hon.”